1- سطح همکاری در طراحی و برنامه ریزی مدرسه را افزایش دهید.(استفاده از نظرات دیگران و…)
۲- برنامه ای فعال جهت مدیریت امکانات ایجاد کنید.
۳- مدارس را به عنوان مراکز آموزشی در ارتباط با محله طراحی کنید.(استفاده از امکانات مدرسه برای محله و استفاده از فضاهای موجود در همسایگی سایت برای مدرسه)
۴- طراحی برای یادگیری که مستقیما در جامعه به کار برده شود.
۵- ایجاد مدارس کوچکتر.(مدارس با تعداد افراد کمتر بیشتر جوابگو هستند.)
۶- طراحی اصولی برای سایت و سازماندهی ساختمان.
۷- خانه را به عنوان الگوی مدرسه در نظر بگیرید.
۸- طراحی مسیرهای غیر یکنواخت و در عیت حال نظارت شده .(پرهیز از راهروهای مستقیم)
۹- طراحی مدارس امن .(جلوگیری از جرم،کنترل دسترسی ها و… )
۱۰- دسته کردن محدوده های آموزشی. (قرار دادن فضاهای آموزشی در اطراف هسته ها که محل اجتماع افراد است.)
۱۱- فراهم آوردن فضاهایی برای استفاده مشترک از منابع.
۱۲- گونه های مختلفی از فضاهای آموزشی را طراحی کنید.
۱۳- ابعاد کلاسها را از نظر تعداد محصلین کوچک بگیرید.( کاهش سایز کلاس ها موجب کارایی و بازده ی بیشتر دانش آموزان می شود)
۱۴- فراهم کردن بخش های فعالیتی کاملا تعریف شده و غنی از منابع.
۱۵- تلفیق آموزش مقاطع پایین (مهدکودک) با مدارس.
۱۶- فراهم کردن فضاهایی مانند خانه برای هر یادگیرنده.(کمدهای شخصی مخصوص دانش آموزان.)
۱۷- توجه به معلمان به عنوان افراد متخصص.(اختصاص دادن فضاهای شخصی به هر یک از معلمان و وجود فضاهایی برای بحث و گفت و گوی آنها وتبادل اطلاعات.)
۱۸- فراهم آوردن آتلیه هایی برای یادگیری پروژه ای.( یادگیری پروژه محور و ساختار کارگاه محوربر یادگیری یک تیم و پرورش همکاری و تسهیم عقاید تاکید دارد که دانش آموزان را در پردازش بهتر داده ها توانمند خواهد کرد)
۱۹- تقویت مدیریت با غیر متمرکز نمودن فضاهای اداری.(بخش های اداری را در همه قسمتها پخش کنیم تا کنترل و نظارت به خوبی انجام بگیرد.)
۲۰- ایجاد محلی برای اجتماع.
۲۱- ایجاد فضاهایی برای گفتگوی دسته جمعی.(فضاهای مناسب حداکثر ۱۲ نفر برای تبادل اطلاعات)
۲۲- بوجود آوردن فضاهای خلوت (مناسب گروههای ۲-۴ نفره که با فضاهای چند منظوره و کلاسها و قسمت اداری در ارتباط هستند.)
۲۳- فضاهای آموزش مجازی و فیزیکی را در هم بیامیزید.(فضای منسجم، انعطاف پذیر، و مکمل یادگیری مجازی و برنامه های آموزش از راه دور را به وجود آورید که به مدارس و مراکز آموزشی فیزیکی کمک کرده و نقص آن ها را جبران نماید. در تمام قسمت های مراکز آموزشی و دانشگاهی لینک های کامپیوتری، ویدئویی، سمعی و دیجیتالی فراهم کنید. )
۲۴- فراهم کردن فرصت هایی برای فعالیت های شغلی.
۲۵- فراهم کردن یک مرکز اطلاع رسانی والدین.
۲۶- فراهم کردن یک مرکز بهداشت ومراقبت
۲۷- طراحی فضا ها با توجه به مقیاس و نیازها .(مثلا: برای فضاهای کودک محور عناصر و فضاها می توانند کوچکتر و ارتفاع ها کوتاهتر باشند تا با بچه ها تطبیق کند.)
۲۸- افزایش نور طبیعی در فضای مدرسه.
۲۹-طراحی ساختمان سالم.(کنترل دما،جریان هوای تازه،آسایش حرارتی و برودتی)
۳۰- طراحی مناسب آکوستیکی.(فضاهای پر سر و صدا را از فضاهای آرام جدا کنید.)
۳۱- ایجاد فضاهای انتقالی بین محیط درون و بیرون.
۳۲- ایجاد فضاهای آموزشی متنوع در محیط بیرونی و حیاط مدرسه.
۳۳- فضای عابر پیاده و کودکان را از مسیرهای سواره و عبور ماشین جدا کنید.
منبع: کتاب ارزیابی فضاهای آموزشی.
تدوین : پارسه کد | مرجع معماری ایران